چرا شيعيان نام فرزندان خود را «عبد العلي ، عبد الحسين و ...» مي‌گذارند ؟

ساخت وبلاگ

در مورد نامگذاري مردمان به عبد الحسين و ... بايد گفت که وهابيت به علت تفسير اشتباه کلمه عبادت حکم به حرمت چنين نامگذاري کرده اند .

اما در واقع عبادت دو معني دارد :

1-     پرستش که جز براي خداوند صلاحيت ندارد .

2-     اطاعت : که مقصود از عبد الحسين و عبد النبي و ... همين معني است .

در قرآن کريم آمده است :

وأنکحوا الأيامي منکم والصالحين من عبادکم وإمائکم

سوره نور آيه 32 .

بي همسران خود را و غلامان و کنيزان درستکارتان را همسر دهيد .

خداوند متعال در اين آيه کلمه عبد را در مورد بندگان به کار برده است و علت آن اين است که اين بنده بايد از مولايش اطاعت کند . يعني همان معناي دوم ؛ بنا بر اين اگر کسي خود را عبد النبي يا عبد الحسين و... بنامد و مقصودش اطاعت از رسول گرامي اسلام و اهل بيت او عليهم السلام باشد ، عمل وي مخالف دستورات دين نخواهد بود .

در اين زمينه علماي اهل سنت نيز فتوا به حليت داده اند . از آن جمله مي توان به فتاواي زير اشاره نمود :

1- وكذا عبد الكعبة أو الدار أو علي أو الحسن لإيهام التشريك ومثله عبد النبي على ما قاله الأكثرون والأوجه جوازه لا سيما عند إرادة النسبة له  صلى الله عليه وسلم 

نهاية المحتاج للشافعي الصغير ج 8 ص 148 ط دار الفکر بيروت 1404 .

در صورتي نامگذاري به عبدالکعبه يا عبد الدار يا عبد العلي يا عبدالحسن يا عبد النبي ، حرام است كه موجب توهم شرک باشد؛  اما نظر درست آن است كه اين چنين نامگذاري جايز مي باشد ، بويژه اگر هدف ازاين نامگذاري انتساب صاحب نام به افراد ياد شده باشد.

2- قوله وكذا عبد النبي   أي وكذا يحرم التسمية بعبد النبي أي لإيهام التشريك أي أن النبي شريك الله في كونه له عبيد وما ذكر من التحريم هو معتمد ابن حجر

أما معتمد الرملي فالجوازوعبارته ومثله عبد النبي على ما قاله الأكثرون والأوجه جوازه لا سيما عند إرادة النسبة له  صلى الله عليه وسلم

إعانة الطالبين للدمياطي ج2  ص 337 ط دار الفکر بيروت.

وي که گفته است " عبد النبي" مقصود وي آن است که حرام است نامگذاري به عبد النبي زيرا توهم شرک دارد ؛ يعني پيغمبر شريک خداست در اينکه مردم عبادت وي را مي کنند . و حرام بودن اين نامگذاري نظر ابن حجر است . اما نظر رملي جواز است 

عبارت وي چنين است که :

ومانند اينهاست عبد النبي طبق نظر اکثر و نظر درست جواز است ، مخصوصا اگر مقصود نسبت دادن خود به رسول خدا باشد .

شبيه همين مطلب در کتاب حواشي الشرواني ج 9 ص 373  ط دار الفکر بيروت و حاشية الجمل على شرح المنهج  لسليمان الجمل ج5  ص 266 ط دار الفکر بيروت و... نيز آمده است .                        لطفاً به ادامه رجوع کنید.

گروه پاسخ به شبهات                  مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)

http://valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=805

پایان شبهات...
ما را در سایت پایان شبهات دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 4bi-shobhea بازدید : 58 تاريخ : پنجشنبه 6 آبان 1395 ساعت: 21:14