جواز زیارت اربعین با وجود خطر جانی

ساخت وبلاگ

🔴پرسش یا شبهه:
پس از حادثه تروریستی اخیر حله که برای زائران اربعین رخ داد و جمعی از زوار خوزستانی شهید شدند برخی از روشنفکران داخلی و کانال های معاند مطرح می کنند که با توجه به این ناامنی چه لزومی به زیارت قبر امام حسین است. ایا بهتر نیست که تا زمان امنیت کامل این زیارت ترک شود؟ ایا نباید جان را از خطر حفظ کرد چنان که امامان جان خود را از خطرات حفظ می کردند؟
🔵پاسخ:
1⃣از روایات اهل بیت بدست می آید که چون علت بقائ اسلام و تشیع امام حسین و قیامشان بوده است و اگر نبود وجود مقدس ایشان اسلام از بین می رفت ،زیارت ایشان نیز سبب زنده بودن اسلام و تشیع می باشد زیرا همگان را متوجه و متذکر به مظلومیتشان و اهداف قیامشان می کند لذا زیارت ایشان حتی در حالت خوف و ناامنی نیز  مستحب موکد است .
محدث بزرگ شیخ حر عاملی در کتاب شریف وسائل الشیعه بابی را گشوده است به ذکر روایات  تحت عنوان:« باب در استحباب زیارت امام حسین و سایر امامان در حالت خوف و امنیت»
📚وسائل الشیعه ج14 ص456 باب47
امام صادق فرمود:
«زیارت حسین را به خاطر خوف و ترس ترک مکن زیرا اگر چنین کنی حسرت پایان ناپذیری تو را فرا می گیرد »
📚بحار الانوار ج98 ص9         📚کامل الزیارات ص116
امام باقر فرمود:
«کسی که حسین را در زمان خوف و ترس و نا امنی زیارت کند خداوند او را در قیامت از ترس و هراس مصون می دارد و فرشتگان به او بشارت می دهند که نترس و غمگین نباش که امروز روز رستگاری تو است»
📚بحار الانوار ج98 ص11       📚کامل الزیارات ص125
امام صادق فرمود:
«کسی که در مسیر زیارت حسین شهید شود اولین قطره خونی که از او می ریزد سبب آمرزش تمام خطاهایش می شود و خداوند به او حق شفاعت کردن می دهد تا برای نزدیکانش و هزار نفر از برادرانش شفاعت کند و جبرئیل و سایر فرشتگان در نماز میت او حاضر می شوند و کفن و حنوط او را از بهشت می آورند و در قبرش برایش چراغ هایی گذاشته میشود که سبب روشنایی قبرش میشود و دری از بهشت به سویش باز می شود و هنگام نفخ صور و بر انگیخته شدن  اولین نفری است که با پیامبر و امیر المومنین و امامان مصافحه می کند و انان به او بشارت داده و می گویند پیوسته با ما باش و از حوض کوثر سیرابش می کند و او نیز  هر کس را  که بخواهد از حوض کوثر بهره مند می سازد »
📚 مستدرک الوسائل ج10 ص279                📚کامل الزیارات ص123
2⃣از سوی دیگر در این نیز شکی نیست که وجوب حفظ جان از خطرات مساله ای است که قرآن و روایات بر آن تاکید می کند.
خداوند می فرماید:
« خود را به دست خود به هلاکت نیفکنید»
🔷بقره195
روایات متعددی نیز بر وجوب حفظ جان از خطرات دلالت می کند.
📚وسائل الشیعه ج16 ص203 باب24
البته باید توجه کرد که القای نفس در هلاکت مربوط به جایی است که هدفی بالاتر از جان در خطر نباشد و الا باید جان را فدای حفظ آن هدف مقدس کرد «اما با توجه به این که زیارت امام حسین طبق فتوای اکثر فقها مستحب است و حفظ جان واجب نمی توانیم به صورت کلی بگوییم باید جان خود را برای زیارت امام حسین فدا کنیم »
📚تفسیر نمونه ج2 ص36
علامه مجلسی برای بیان حل این تعارض بیان زیبایی دارد و می گوید:
« اخباری که می گوید حسین علیه السلام را زیارت کنید اگر چه خوف و ترس و نا امنی باشد حمل می شود بر جایی که خوف و نا امنی ضعیف باشد به گونه ای که احتمال سلامت رفتن و برگشتن قوی باشد و الا اگر احتمال مرگ و هلاکت قوی باشد با توجه به ادله حفظ جان از خطرات ،حفظ جان اولویت دارد»
📚بحار الانوار ج98 ص10
در شرایط کنونی هم که ما به زیارت قبر امام حسین می رویم با توجه به امنیتی که در مسیر زوار برقرار است احتمال این که جان افراد حفظ شود و به سلامت زیارت کنند و بازگردند  بیشتر از احتمال از دست دادن جان است .
احتمال کمی هم که در مورد خطرات جانی در مسیر زیارت است به مقتضای روایات فوق الذکر نباید مورد توجه قرار بگیرد
اما اگر احتمال از دست دادن جان قوی باشد از اساس مسوولین کشوری اجازه خروج زوار را از کشور نمی دهند چنان که در مورد زیارت قبر حضرت زینب در سوریه چنین می باشد.
بنا براین بین زیارت امام حسین و بین وجوب حفظ نفس از خطرات تعارضی نمی باشد .
این بیان روشن ترین بیانی است که بر اساس فتاوی فقها در مورد این مساله بیان کردیم.
منبع: پرسمان اعتقادی
https://tlgrm.me/pasokhgoyan/825
http://shayeaat.blogfa.com/post/767

پایان شبهات...
ما را در سایت پایان شبهات دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 4bi-shobhea بازدید : 59 تاريخ : جمعه 8 دی 1396 ساعت: 7:41